Monday, 14 December 2015

teknologi solar

Tenaga Boleh Baharu (TBB)

Selaras dengan matlamat Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (OPP3) (2001-2010) dan Rancangan Malaysia Kelapan (2001-2005) untuk mengalak dan meningkatkan penggunaan sumber tenaga yang boleh diperbaharu (RE), maka Kerajaan telah merangka beberapa strategi bagi memantap dan membangunkan penggunaan RE sebagai sumber tenaga kelima (5) negara. Bagi tempoh pelaksanaan Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9), Kerajaan telah menetapkan sasaran penjanaan tenaga elektrik secara gridconnected menggunakan sumber- sumber RE seperti seperti; biomass, biogas, mini-hidro, angin, solar dan municipal waste pada kapasiti 350MW iaitu melibatkan 300MW di Semenanjung Malaysia dan 50MW di Sabah. Kerajaan sentiasa komited untuk mempastikan kejayaan pembangunan RE di Malaysia khususnya melalui pelaksanaan program Pembangunan Janakuasa Kecil Tenaga Yang Boleh Diperbaharu (Small Renewable Energy Programme - SREP) yang diperkenalkan pada tahun 2001.

Pelbagai usaha dilakukan oleh Kerajaan bertujuan menarik minat pemaju-pemaju projek RE untuk melibatkan diri secara aktif dalam sektor ini seperti penubuhan infrastruktur untuk pembangunan RE, merangka program-program bagi pembangunan industri & pasaran RE dan menyediakan persekitaran yang lebih kondusif.

Projek Tenaga Boleh Baharu
1) Hidro Mini
Projek-projek hidro-mini yang terkini, segala perkara yang berkaitannya boleh diperolehi daripada laman webMalaysia Green Tech Coporation (MGTC).

2) Projek Tenaga Biojism
Program Nasional bagi 'Biomass-based Power Genaration and Cogeneration in the Malaysian Palm Oil Industry' (Biogen) Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi telah menerima kemudahan yang besar daripada 'GEF' bagi membangunkan sebuah projek untuk Program Nasional bagi 'Biomass-based Power Genaration and Cogeneration in the Malaysian Palm Oil Industry' (Biogen). Tujuan utamanya adalah untuk menentukan serta mengatasi segala yang menjadi penghalang dalam usaha negara mengkomersilkan penggunaan sisa buangan biojisim co-generation, termasuklah penjana kuasa 'grid connected' di Malaysia.

3) Tenaga Solar

Penggunaan tenaga solar amat terhad di negara kita. Penggunaan solar yang utama adalah sistem pemanasan air bersolar di hotel-hotel, industri kecil makanan dan minuman serta di rumah-rumah golongan kelas pertengahan atas. Adalah dianggarkan tidak kurang daripada 10,000 unit sistem air panas domestik telah dipasang setakat ini.
Satu pertiga daripada jumlah peruntukan kerajaan yang bernilai RM469 juta bagi program-program pengelektrikan luar bandar di bawah Rancangan Malaysia Ketujuh telah diperuntukkan bagi tujuan pemasangan kuasa solar untuk kegunaan penduduk di kawasan luar bandar mahupun pedalaman.
Sebuah projek yang diberi nama '100kWp Demonstration Photovoltaic Project' telah dilaksanakan atas inisiatif Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi, dengan Kerajaan Jepun yang diwakili oleh NEDA di Marak, Sabah. Projek ini telahpun siap pada tahun 1995. Projek ini telah menjadi permulaan bagi pemindahan teknologi yang lebih cekap dan berkesan dalam aspek penjanaan kuasa PV.
TNB Research Sdn Bhd sedang menjalankan sebuah projek penyelidikan tentang 'Photovoltaic Grid Connected Roof Solar 3kW'. Ia dibiayai tabung amanah tersebut (RM500,000).
Selain itu, terdapat sebuah projek demonstrasi 'Hybrid Diesel Solar PV' oleh Persatuan Pencinta Alam Malaysia yang juga dibiayai tabung amanah tersebut (RM472,000).

SKIM PEMBIAYAAN TEKNOLOGI HIJAU (GTFS)
Untuk menggalakkan pembangunan aktiviti Teknologi Hijau, Kerajaan:
  • Dalam pengumuman Bajet 2010, Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM1.5 billion sebagai pinjaman mudah kepada para pengeluar serta pengguna Teknologi Hijau di seluruh Negara melalui Skim Pembiayaan Teknologi Hijau atau Green Technology Financing Scheme (GTFS);
  • Pemilik bangunan yang telah memperoleh sijil Indeks bangunan Hijau (GBI) mulai 24 Oktober 2009 hingga 31 Disember 2014 diberi pengecualian cukai pendapatan bersamaan perbelanjaan modal tambahan bagi memperoleh sijil berkenaan;
    Pembeli yang membeli rumah yang telah memperoleh sijil GBI daripada pemaju hartanah diberi pengecualian duti setem ke atas surat cara pindah milik; dan
  • Amaun pengecualian adalah bersamaan dengan kos tambahan bagi memperoleh sijil berkenaan. Pengecualian ini adalah layak bagi pembeli yang menyempurnakan perjanjian jual beli mulai 24 Oktober 2009 hingga 31 Disember 2014.
Maklumat lanjut GTFS (Green Technology Financing Scheme) - http://www.gtfs.my
GTFS Secretariat address:

Malaysian Green Technology Corporation
No. 2, Jalan 9/10,
Persiaran Usahawan, Seksyen 9,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan

Attention : GTFS Secretariat


GTFS Hotline no.: 1-800-88-4837
GTFS Email address: feedback@gtfs.my

Active Financial Institutions for GTFS

  • Projects must be located within Malaysia, utilising local and imported technology.
  • Financing Size : Up to RM10 million per company.
  • Financing Tenure : Up to 10 years.
  • Eligibility Criteria : Legally registered Malaysian -owned companies (at least 70%) in all economic sectors.

GTFS For User

  • Projects must be located within Malaysia, utilising local and imported technology.
  • Financing Size : Up to RM50 million per company.
  • Financing Tenure : Up to 15 years.
  • Eligibility Criteria : Legally registered Malaysian -owned companies (at least 51%) in all economic sectors.



NoFinancial InstitutionsProject Financed
1OCBC24
2MDV22
3Maybank Berhad20
4SME Bank18
5UOB Bank17
6Bank Pembangunan12




Yayasan Hijau Malaysia (YaHijau)
Selaras dengan Teras Strategik Lima dalam Dasar Teknologi Hijau Negara, promosi yang efektif dan kesedaran awam merupakan faktor utama yang mempengaruhi kejayaan pembangunan teknologi hijau. Usaha ini memerlukan perubahan pemikiran masyarakat melalui pelbagai pendekatan promosi yang berterusan serta penglibatan media, pertubuhan bukan kerajaan dan pihak berkepentingan bagi memupuk budaya menghayati teknologi hijau.

Penubuhan Yayasan Hijau Malaysia akan berperanan dalam mempromosi dan meningkatkan penyertaan badan korporat, masyarakat dan orang awam terhadap teknologi dan amalan hidup hijau. Penglibatan badan korporat khususnya menerusi aktiviti tanggungjawab sosial korporat (Corporate Social Responsibility – CSR) dan sumbangan dana secara tidak langsung akan menggalakkan penglibatan pihak swasta/badan korporat serta memberi kesedaran akan kepentingan dan tanggungjawab pihak swasta/badan koporat untuk bersama-sama menjayakan agenda nasional.


Objektif

(i) menjadi penggerak utama dalam menggalakkan amalan dan gaya hidup hijau dan mengembangkan aplikasi teknologi hijau di kalangan masyarakat menjelang tahun 2020; dan

(ii) menjadi penghubung teknologi untuk aplikasi dan mewujudkan peluang baru dalam bidang inovasi, pekerjaan dan perniagaan.

Fungsi dan tanggungjawab Yayasan adalah seperti berikut:

(i) merancang dan melaksanakan program, strategi dan pendekatan bersepadu dalam meningkatkan kesedaran dan penerimaan masyarakat akar umbi khasnya di kalangan generasi muda dan golongan belia serta mewujudkan permintaan dan peluang-peluang dalam teknologi hijau;

(ii) menjalinkan kerjasama pintar dengan institusi/organisasi berkepentingan bagi memupuk kesedaran dan penerimaan terhadap kepentingan gaya hidup hijau;

(iii) meningkatkan penglibatan dan tanggungjawab sosial badan korporat/industri (CSR) bagi meningkatkan kesedaran dan penerimaan masyarakat mengenai kepentingan amalan dan gaya hidup hijau;

(iv) menganjurkan sesi latihan, seminar, persidangan dan bengkel ke arah memberikan pengetahuan dan menyebar luas amalan hijau dan aplikasi teknologi hijau;

(v) menghasilkan dan menerbitkan artikel, buku, bahan cetak dan pendekatan kreatif termasuk mengendalikan program-program anugerah dan pertandingan inovasi berkaitan amalan dan aplikasi teknologi hijau bagi tujuan promosi dan publisiti;
 mengenalpasti potensi pengkomersialan hasil penyelidikan tempatan berkaitan teknologi hijau untuk dipadankan (matching) dengan pihak industri dan masyarakat; dan

(vi) merancang dan menyediakan peruntukan tahunan termasuk mendapatkan dana dari sektor swasta bagi melaksanakan program/aktiviti promosi Yayasan.



Majlis Teknologi Hijau Negara & Perubahan Iklim (MTHPI)
Penubuhan Majlis Teknologi Hijau Negara (MTH) adalah merupakan satu strategi utama yang telah digariskan di dalam dasar tersebut. Dalam Dasar Teknologi Hijau Negara, penubuhan MTH merupakan salah satu komponen Teras Stategik Satu dan merupakan platform peringkat tertinggi untuk menyelaraskan isu-isu mengenai Teknologi Hijau di antara pihak Kementerian, agensi, sektor swasta dan pihak berkepentingan (stakeholders) utama dalam melaksanakan dasar ini.
Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 20 November 2009 bersetuju dengan cadangan supaya Jawatankuasa Kabinet Perubahan Iklim dan Alam Sekitar di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) digabungkan dengan Majlis Teknologi Hijau Negara di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air yang dipengerusikan oleh YAB. Perdana Menteri memandangkan isu-isu yang dibincangkan adalah berkaitan.
FUNGSI
Menggubal dasar dan mengenal pasti isu strategik dalam pembangunan dasar teknologi hijau negara dan perubahan iklim serta menyelaras, memantau dan menilai keberkesanan pelaksanaan Dasar Teknologi Hijau Negara dan program-program teknologi hijau dan perubahan iklim di peringkat nasional.

JAWATANKUASA PEMANDU
Jawatankuasa Pemandu akan bermesyuarat sebulan sebelum Mesyuarat Majlis Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim. Jawatankuasa ini terdiri daripada Ketua-Ketua Setiausaha di Kementerian-kementerian yang terlibat dan dipengerusikan secara bersama oleh KSU KeTTHA dan KSU NRE. Jawatankuasa Pemandu bertindak untuk menasihati  MTHPI mengenai perkara-perkara berikut:
(i)    penyelarasan dan kerjasama di antara pelbagai agensi  kerajaan;
(ii)    dasar kerajaan dan pelaksanaan berkesan;
(iii)    penambahbaikan kepada mekanisme fiskal dan sokongan; dan
(iv)    penilaian terhadap mekanisme dasar negara bagi menyokong objektif dan Dasar Teknologi Hijau Negara dan Dasar Perubahan Iklim.

JAWATANKUASA KERJA
Lapan (8) buah Jawatankuasa Kerja telah ditubuhkan di bawah Jawatankuasa Pemandu bagi membantu MTHPI berkaitan dengan bidang fokus yang spesifik serta melibatkan stakeholders lain terutamanya daripada sektor swasta dan agensi. Jawatankuasa-Jawatankuasa Kerja tersebut adalah seperti berikut :
(i)    Jawatankuasa Kerja Industri;
(ii)    Jawatankuasa Kerja Modal Insan;
(iii)    Jawatankuasa Kerja Penyelidikan dan Inovasi;
(iv)    Jawatankuasa Kerja Promosi dan Kesedaran Awam; dan
(v)    Jawatankuasa Kerja Pengangkutan
(vi)    Jawatankuasa Kejiranan Hijau
(vii)    Jawatankuasa Adaptasi
(viii)    Jawatankuasa Pembangunan Hijau

Perbandaran Hijau
Perbandaran Hijau merupakan salah satu inisiatif Kementerian dalam menggabungkan kesemua sektor utama yang digariskan di bawah DTHN. Kementerian dan GreenTech Malaysia telah bersetuju supaya Putrajaya dan Cyberjaya dijadikan projek perintis Perbandaran Hijau yang akan menjadi model kepada pembanguunan bandar-bandar lain di Malaysia. Sebuah Jawatankuasa Penyelarasan Perbandaran Hijau Putrajaya dan Cyberjaya telah ditubuhkan untuk mengkaji isu-isu penyelarasan pembangunan Putrajaya dan Cyberjaya sebagai Perbandaran Hijau. Tambahan, sebuah jawatankuasa lagi telah ditubuhkan di bawah kerangka MTHPI yang dikenali sebagai Jawatankuasa Kerja Pembangunan Kejiranan Hijau yang bertanggungjawab menyelaras pelaksanaan perundangan, dasar-dasar, garis panduan, program, aktiviti-aktiviti serta peranan agensi-agensi yang bertanggungjawab dengan pelaksanaan Kejiranan Hijau.
Kajian Teknologi Hijau
Sektor Teknologi Hijau juga telah melaksanakan beberapa kajian untuk menterjemahkan Dasar Teknologi Hijau Negara kepada satu pelan tindakan dan pelaksanaannya. Kajian utama tersebut adalah Green Technology Masterplan dan Roadmap Infrasturuktur Kenderaan Elektrik.
a)    Green Technology Masterplan
Penyediaan Pelan Tindakan Teknologi Hijau terbahagi kepada dua (2) peringkat di mana peringkat  pertama  adalah kajian baseline (Jun 2010 - Jun 2011) dan peringkat kedua (Julai 2011 – Disember 2012) adalah bagi membentuk pelan tindakan yang terperinci.
Bagi Fasa Pertama, kajian baseline tertumpu kepada enam (6) sektor yang dikenalpasti iaitu tenaga, bangunan, pengangkutan, pengurusan air dan sisa, industri pembuatan dan teknologi komunikasi maklumat. Tujuan kajian baseline ini adalah untuk mengenalpasti kedudukan Malaysia sehingga kini dalam aplikasi Teknologi Hijau. Selain itu, fasa ini juga bertumpu kepada analisa jurang (Gaps Analysis) dan mengenalpasti kaedah bagi mengisi jurang tersebut. Kementerian melalui Malaysian GreenTech Malaysia telah melantik Frost & Sullivan Malaysia Sdn. Bhd. sebagai  perunding bagi menjalankan kajian ini.
Manakala fasa kedua mendefinisikan Teknologi Hijau, Low Carbon Economy dan merangka untuk Pelan Tindakan Ekonomi Rendah Karbon yang akan merangkumi kesemua sektor utama ekonomi termasuk sektor pertanian dan perhutanan; dan membentuk garis panduan terperinci bagi menghasilkan pelan tindakan Teknologi Hijau dalam  merealisasikan DTHN.

Kerjasama Pintar
Kerjasama Pintar merupakan salah satu daripada strategi di dalam memperkukuhkan agenda Teknologi Hijau Negara. Kerjasama pintar ini merangkumi, kerjasama pintar di peringkat Negara, Negeri, Kerajaan Tempatan hinggalah ke peringkat Antarabangsa.

a)    Pekerjaan Hijau (Green Jobs)

Kementerian telah bekerjasama dengan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Kementerian Sumber Manusia (KSM) untuk membangunkan Occupational Analysis (OA) dan National Competency Standard (NCS) dalam bidang Teknologi Hijau. Dokumen-dokumen OA dan NCS tersebut telahpun diluluskan oleh KSM pada tahun 2010. Occupational Analysis (OA) merupakan proses sistematik untuk mengumpul maklumat mengenai tugas-tugas yang penting dalam sesuatu pekerjaan. Bagi NCS pula, tujuan NCS dibangunkan adalah untuk menyenaraikan kompentensi generik sesuatu pekerjaan yang perlu dicapai untuk dijadikan pekerjaan hijau. Sektor Teknologi Hijau juga atas inisiatifnya sendiri telah berhubung dengan pihak International Labour Organization (ILO) untuk mendapatkan bantuan dalam menyediakan “roadmap” untuk green jobs di Malaysia. Tujuan penyediaan “roadmap” ini adalah untuk memberi hala tuju kepada pihak industri dalam pelbagai sektor yang berkaitan Teknologi Hijau mengenai kepentingan green job dalam menjamin masa depan kita.  

No comments:

Post a Comment